torstai 16. marraskuuta 2017

DIY vs etävuokranantaja

Vuokranantajan homma on pitkälti etätyötä, varsinkin näin vuonna 2017. On älypuhelinta, nettiä, tablettia ja keinoja jos jonkinlaisia. Teknologia mahdollistaa paljon, mutta ihmisten kohtaamista se ei poista. Eikä mielestäni aina kannata tuijottaa vain älypuhelinta, kysyä Siriltä tai Googlettaa. Eikä kaikkia murheita ja ongelmia kannata myöskään sysätä talkkarille, isännöitsijälle tai hallituksen puheenjohtajalle. Toki nekin ovat oivallisia kanavia oikeissa tilanteissa.

Toimin itse vuokranantajana kahdella paikkakunnalla. Välimatkaa on satoja kilometrejä ja matkustelua tulee varsin paljon, erityisesti kun tykkään pitää omaisuudestani huolta ja sotkea myös oman naamani kuraan (ehkä useammin käytetysti "liata omat käteni"). Sähköposteja tulee läheteltyä milloin minkäkin kohteen asioista, milloin isännöitsijälle ja milloin talonmiehelle. Kriittisimmät asiat hoidan puhelimitse tai kasvotusten (kohteiden katselmukset ja ostot, akuutit remonttitarpeet, vuokralaisvalinnat jne).

Puhelin tai oikeastaan älypuhelin on mielestäni must. En pärjäisi elämässäni ilman älypuhelinta, kuten suuri sankarini Bruce Dickinson, joka Tampereen kiinteistötapahtumassa korosti vanhan liiton Nokian puhelintaan. "Voin soittaa tai laittaa tekstiviestin", huikeaa ja hattua pitää nostaa. Vuokralaiseni saavat minut hyvin kiinni puhelimitse, tekstiviestillä, whatsapilla tai mitä nyt kukin haluaa käyttää. Myös sähköpostia seuraan puhelimellani aktiivisesti ja tsekkaan myös, että vuokrat maksetaan. Myönnän, että sähköposti on kasvoton ja melko persoonaton tapa kommunikoida, mutta kiireettömimmissä tapauksissa se on oivallinen tapa kommunikoida ja pyrkiä saamaan mahdollisimman tarkka vastaus.

Olen Brucen kanssa kuitenkin harvinaisen samoilla linjoilla, että ihmiset tarvitsevat kontaktia toisiinsa. Kanssakäyntiä voi olla nykyteknologian mahdollistamana monenlaista. DIY vuokranantajana toimiminen on kuitenkin mielestäni kilpailuetu: vuokralainen voi olla suoraan minuun yhteydessä, hoidan homman (toivottavasti) ja mahdollisimman nopeasti (toivottavasti). Jos jotain en osaa niin tottakai sen asian delegoin esim. sähkö- tai putkimiehelle. 

Mitä enemmän vuokralaisen kanssa kommunikoi ja asioita hoitaa in person, huomaa että homma toimii sujuvammin ja kynnys yhteydenottoon madaltuu. Samoin ongelmienratkaisu onnistuu huomattavasti helpommalla ja pienemmällä vaivalla. Miksi turhaan lähetän sähkömiestä tai LVI asiantuntijaa paikalle jos tiedän miten mikäkin asunnossa toimii ja voin ainakin yrittää ohjeistaa vuokralaistani ratkaisemaan ongelman itse. Tai mikä parempi, käyn itse näyttämässä miten homma toimii.

Jos olet tavoitettavissa, vastaat puheluihin ja sähköposteihin ripeästi ja saat hommat hoidettua olet luultavasti muita vuokranantajia edellä. Kun käyt avaamassa vuokralaisellesi oven klo 21 jälkeen, viikon sisällä kaksi kertaa, lienet vuokralaisellesi huomattavasti tämän säästöä (n. 100e ovenavausmaksuja) arvokkaampi. Autat vuokralaista vaihtamaan lampun tai vaihdat rikkoutuneen pesukoneen, olet vuokralaisellesi paljon muutakin kuin kasvoton vuokranantaja.

Haluan että asunnoissani viihdytään, haluan että niistä pidetään huolta. Ei en halua holhota vuokralaisiani vaan auttaa heitä parhaani mukaan, jotta he tuntevat olonsa mahdollisimman kotoisaksi ja maksavat jatkossakin vuokransa ajallaan (hymyssäsuin) ja ilmoittavat elämäntilannemuutoksistaan ajoissa, jotta minullakin on aikaa reagoida niihin. 

Olen paikalla etänä, tarvittaessa paikanpäällä. Autan parhaani mukaan ja jollei osaamiseni riitä delegoin, mutta samalla pidän huolta että hommat hoituvat. 

Kettu kuittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti