torstai 20. syyskuuta 2018

Teknologian hyödyntäminen osa 2: Some

Tässä tekniikan hyödyntämisen osa 2: miten teknologiaa voi asuntosijoittaja/vuorkanantaja hyödyntää, case some? (Osa ykköseen pääsee tästä.)

Someavaus osuu mielestäni hyvin sesonkiin, tai jäähdyttelevään vuokranantajan sesonkiin. Suurin piikki alkanee jo kääntymään laskusuuntaan. Opiskelijat saivat noin 2kk sitten tietää opiskelupaikoistaan ja tuolloin viimeistään alkoi raivoisa kilpailu asuntojen metsästämisestä. Vuokranantajat metsästivät vuokralaisia ja vuokralaiset vuokranantajaa (tai no asuntoa). Miten some sopii tähän yhtälöön, niin uskoisin, että yhä useammat hankkivat tai ainakin pyrkivät hankkimaan vuokralaisia ja asuntoja omia sosiaalisia piirejä hyödyntäen. Nykyään sen sijaan, että kyselee kaikilta in person tai puhelimitse, että tarvitseeko joku tai jonkun tuttu tai tutun tutun tutun kaiman siskon serkun koira kämppää, niin vuokralaisia ja asuntoja metsästetään somessa, niin Facebook ryhmissä kuin Twitterissäkin. Itse tosin löysin viimeisimmän vuokralaiseni salireissulla.

Mitään sen suurempaa dataa en aiheesta ole tutkinut tai pyrkinyt edes keräämään, mutta perinteisten vuokraovi tai oikotie ilmoittelujen rinnalle on ilmaantunut niin tori.fi kuin vuokra-asuntojen omat kaupunkikohtaiset facebookpalstat. Itse en ole koskaan maksanut vuokrailmoituksistani tai käyttänyt vuokravälittäjää. Tai no kerran välittäjää meinasin käyttää, mutta sekin nyt meni vähän sinne päin ja oli enemmänkin kokeilu. Ymmärrän, että vuokravälittäjää voi käyttää ja sille voi oikeasti antaa arvoa. Itselläni on vielä niin vähän hallinoitavia asuntoja ja vielä vähemmän vuokralaisten metsästyksiä, että suostuisin sen huvin luopumisesta maksamaan. 

Someen hyvät kuvat ja kattavat tiedot niin johan nykii. Moni vuokranantaja luo/kiillottaa somessa itsestään jo hyvävuokranantaja imagoaan, joten se on myös markkinointikeino. Jos kuvaa ja julkaisee instassa (instagram)/snäpissä (snapchat)/ tuubissa (youtube) suosittuja remontti ja lifestyle julkaisuja voi helpolla sattumaltakin saada kiinnostuneita katseita ja yllättäviäkin vuokralaisehdokkaita tai jopa asunnon ostaja- tai myyjäehdokkaita. Samoin toimivat omat kotisivut, blogit tai vuokrakohdesivut, mutta palataan niihin myöhemmissä julkaisuissa.

Somemarkkinointiin riittää aikalailla älypuhelin, sillä saa tarvittaessa nykypäivänä ihan tarpeeksi laadukkaita kuviakin. Kaverit jakavat julkaisuja ja niin vuokranantaja kuin vuokralainenkin voivat saada toisistaan hyvät suositukset jonkun yhteisen tutun kautta. Sosiaalinen media voi myös kertoa vuokralaisesta (miksei myös vuokranantajasta) jotain. Varsinkin jos vuokralainen lähestyy vuokranantajaa somen kautta tulee tämän profiilit ja kuvat katsottua melko automaattisesti. Pelkkään someen ei voi taikka kannata päätöstään nojata, mutta se antaa arvokasta lisäinformaatiota.

Nykypäivän media netin syvissä syövereissä mahdollistaa sen suurkuluttamisen aivan eritavalla kuin ennen. Kaikki eri uutis- ja juorusivustot voivat olla auki vaikkapa samaan aikaan eri ikkunoissaan tai eri välilehdillä. Tietoa on nykyään huomattavasti helpommin saatavilla, joten asuntosijoittamisen muiden kokemuksiin, onnistumisiin ja virheisiin pääsee myös paljon helpommin kiinni. On toki olemassa kaiken maailman maksullisia excel pohjia ja valmennuksia, mutta lähes aivan yhtälailla kaikki on löydettävissä ilmaiseksi. Tätä kannattaa hyödyntää, omien huonojen kokemusten kautta ei välttämättä tarvitse oppirahoja maksaa, vaan voit varautua kömmähdyksiin jo etukäteen jonkun muun kokemuksien kautta. Markkinoihin ja kilpailijoihin voi tutustua niin paljon helpommin ja toisten tyylejä voi jopa kopioida.

Veikkaan, että on useampikin somevaikuttaja, joka puhuu somen hyödyntämisestä pisneksessä puolesta. Miksei siis myös vuokranantaja ja vuokralainen näitä keinoja hyödyntäisi? Sanomalehti-ilmoitukset ovat jo (lähes täysin) historiaa. Miten aika muuttaa perinteisiä vuokraovi.com ja oikotie palveluja niin aika näyttää. Maailma kehittyy ja kaikki jotka haluavat siinä mukana pysyä, buckle up and enjoy the ride.

Kapinen somekettu kuittaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti