Oikeastaan kaikessa on tärkeää että kommunikaatio toimii. Tämä pätee myös asuntosijoittamisessa ja vuokranantajuudessa. Vuokranantajalle se on jopa elintärkeää, jotta omaisuudestaan ja vuokralaisistaan voi pitää huolta. Tämä alkannee asuntosijoittajalla jo ihan kohdevalinnalla, jolloin on hyvä alkaa hahmottamaan tai suoraan jo tunnistaa kohderyhmä, joille asunto sopii. Ja tottakai jo ihan markkinoinnissa kattavat kuvat ja tiedot tiskiin, niin ei tule ohiampumisia eikä viedä turhaan kenenkään aikaa.
![]() |
Kuva by ChatGPT |
Pidän vahvana nyrkkisääntönä heti alkuun:
- Pidän itseni helposti lähestyttävissä niin puhelimitse tai viestillä (WA ja sähköposti mukaanlukien)
- Asunto ominaisuuksineen ja sopimus käydään kunnolla läpi.
- Vikoihin puututaan ja vastuualueesta riippumatta minunkin on virhe/vikailmoituksista hyvä tietää. Voin samalla huolehtia, että mm. taloyhtiö/huolto/isännöitsijä ottaa roolinsa vakavissaan.
- Aikainen kommunikaatio mm. muuttoaikeissa helpottaa kaikkia osapuolia. Apu vuokralaisen haussa ja näytöt palkitaan. Välillä myös väläyttelen ideaa, että mikäli vuokralainen etsii jo omaa kotiaan, on mahdollisuuksien mukaan asunto mahdollista myydä myös suoraan hänelle (olkoonkin, että tämä ei ole vielä koskaan toteutunut).
- Vuokralaisen vaihtuessa toimitan siivousohjeen muistilistoineen.
Edellä olevat asiat siis edesauttavat onnistuneessa kommunikaatiossa ja toimivat tietynlaisena raamina. En läheskään aina käytä perinteistä vuositarkastusmahdollisuuttani enkä säännöllisesti edes joulumuistamisia. Välillä ja valikoiden. Vuokralaiset muuttavat suklaalevyistä taikka leffalipuista huolimatta, yleensä kun elämäntilanteet muuttuvat. En usko niistä haittaa olevan ja ymmärrän niiden idean. Itse tykkään tehdä kommunikaatiosta toimivaa ja matalalla kynnyksellä lähestyttävää. Tästä löytyy ihan viimeaikojen kokemuksiakin:
- Taloyhtiö teki ikkunan huoltotoimenpiteitä ja vaihtoivat tiivisteet ikkunaan, jotka raivosateilla olivat alkaneet falskaamaan. Ikkunalistat olivat toimenpiteiden jälkeen rempallaan ja vuokralainen valvoi (ja myös muistutti ettei mitään ole tapahtunut), että toimenpiteet tehdään.
- Bidee oli alkanut valuttaa. Sovittiin että hommaavat (rauta)kaupasta uuden joka hyvitetään vuokrasta.
- Samainen kuin edellä tehtiin kiinnikerikkoutuneen wc pöntön kannen osalta.
Kun asioista kuulee ilman turhia viiveitä pystyy niihin myös reagoimaan nopeammin. Asumisviihtyvyys paranee vuokralaisella ja onhan se vuokranantajallekin kiva että myös asukas pitää huolta asunnostaan ja täten vuokranantajan omaisuudesta.
Onhan sitä kautta aikain tullut vastailtua ties mihin tukkeutuneisiin wc pönttö ja viemärikyselyihin ja aina on asiat saatu ratkaistua. On sitä toki tullut myös tehtyä varsin kattavat ohjeistukset apk ja ppk vesihanojen käytöstä tai ihan vain kattava kodinkoneohjekirjanen/sähköposti, jossa ohjeet tai linkit kodinkoneisiin, jolloin kodin laitteiden käyttö ja niiden ominaisuuksiin tutustuminen helpottuu. Sekin on jälleen kaikkien etu. Kohteissa joissa on itse asunut voinee vielä korostaa, että käyttöapuakin on saatavilla. Joten kohteet joissa asuisi, tai ainakin ne joissa on asunut itse, ovat varsin kilpailukykyisiä kohteita ja käyttäjäkokemus on ihan next level moneen muuhun kilpailija vuokranantajaan verrattuna. Ei silläkään kuuhun mennä, mutta kyllä se auttaa paljon.
Vielä ei kuitenkaan ole tullut sitä perinteistä jenkkimedian tukkeutunut wc pönttö puhelua keskellä yötä. Jenkkilän kolme T’eetä eivät siis vielä vaivaa. Ne siis ovat: Tenants, Toilets, Trash. Vuokralaiset ovat oikeastaan se vuokranantajuuden ja asuntosijoittamisen suola ja leipä. Taloyhtiöt sitten ovatkin eri lukunsa, ne sisältävät sekä surkuhupaisaa draamaa, että komediaa. Siitä huomimatta myös kommunikaatio taloyhtiön kanssa ja osallistuminen yhtiökokouksiin on elintärkeää. Se on sitä omaisuudestaan huolehtimista.
Pidetään siis verkot vesillä, tuntosarvet höröllä ja linjat avoinna, jotta kaikki voivat paremmin ja elämä rullaa. Asuntosijoittaminen voi olla helppoa, mutta sitäkin pitää edesauttaa. Älyä ja puhelin löytyy kaikilta omasta takaa, niitäkin on helppo hyödyntää.
Kettu kiittää, kuittaa ja kumartaa jälleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti