keskiviikko 11. heinäkuuta 2018

Vuokralaisen valinnan prosessiportaat

Jos vuokrailmoittelut tekee vyöryttäen, samalla voi onnistua myös vyöryttämään/porrastamaan saamiaan yhteydenottoja. Itselleni tuli sopivasti vuokranantajan kuumimpaan kesäsesonkiin vuokrattavaksi kimppakämppäkolmio (tai hyvin sellaiseksi soveltuva kolmio). Mikäli lyöt ilmoituksesi jokaikiseen tietämääsi tuuttiin samaan aikaan, voin melkein taata, että jos ilmoituksessasi on kaikki perustiedot ja riittävästi kuvia, niin hukut yhteydenottoihin. Eli ilmoittaminenkin on hyvä tehdä portaittain, tällöin yhteydenottoihin on paljon miellyttävämpi vastailla.

Lisään yleensä vuokra-asuntoilmoitukseeni teaserin: "Kiinnostuneet, ottakaa yhteyttä ja kertokaa itsestänne lisää". Välillä tekee mieli laittaa pikkaisen tarkemmat ohjeet, sillä "olemme pari opiskelijanuorta, jotka tarvitsevat kämppää" tai "Moi, oon Pekka kauppiksessa, tarviin kämppää" tms... Neeeext. Toisaalta kyseisellä keinolla voi saada poimittua kultakimpaleet heti kättelyssä.

Vuokralaisen kannalta asiaa kannattaa ajatella kuin työhaastattelua. Miten saat esitettyä itsesi mahdollisimman hyvässä valossa, kerrot itsestäsi tarpeeksi, mutta et välttämättä liikaa, samalla myös erotut eduksesi. Kultaisena ohjeena antaisin vuokralaisille:

Kerro
1. Nimi ja ikä
2. Mistä tulet
3. Mitä olet tehnyt ja teet (koulu ja/tai opiskelu)
4. Mikset kertoisi tulonlähdettäsi ja jopa tulotasoasi (palkkakuitit vaikka liitteeksi)
5. Millainen asunnontarpeesi on (mistä mihin?)
6. Mikä asunnossa viehättää ja toisaalta jos on kysymyksiä, niin kysy

Vuokra-asunnon hakeminen ei ole ruudinkeksimistä, mutta valoja päälle. Sama pätee myös vuokralaisten hakemisessa, välillä varmasti tulee huteja vaikka koittaisi olla miten tarkka tahansa. Sijoittamisessa on riskinsä Deal with it.

Mutta tosiaan valintaportaina vuokranantajana etenen seuraavanlaisesti:
1. karsin yhteydenotot juuri lisätietojen kattavuuden osalta (toki välillä kyselen lisätietoja lisää)
2. valitsen jatkoon pääsevät ja olen yhteydessä näihin puhelimitse tai sähköpostitse
3. neuvottelen näytöistä
4. käytän näytöillä noin 2-4 hlö/paria/porukkaa kerralla
5. Luottotietojen tarkastus
6. 2. näyttö ja samalla mahdollisesti sopparin tekeminen ja askelmerkkien sopiminen uuden vuokralaisen kanssa (koska vakuus ja missä muodossa, miten avaimet, miten helpoimmiten ottaa yhteyttä, yleensä annan myös kodin huolto-opastyylisen infon tms)
7. jalat pöydälle, kädet ristiin niskan taa ja hymyä huuleen, homma on toivottavasti siinä useammaksi vuodeksi hoidettuna.

Toki pyrin koko vuokrasuhteen ajan pitämään kynnyksen vuokralaisen yhteydenottamiseen (molempiin suuntiin, varsinkin vuokralaisen kynnyksen ottaa yhteyttä minuun) pienenä ja pyrin aina parhaani mukaan opastamaan tai välittämään tietoa. Pidän aktiivisesti huolta omaisuudestani, käyn yhtiökokouksissa, otan osaa hallitustyöskentelyyn jos koen että panostani tarvitaan tai siitä olisi iloa. Pidän huolta myös vuokralaisistani ja ilmoitan mahdollisesti näihin vaikuttavista asioista, joita on välillä yhtiökokouksissa esillä. Välillä myös kyselen kuulumisia sekä kyselen, että olisiko yhtiön asialistoille vietäviä asioita.

Kesäsesonkina kesälaitumilla on kivaa. Kesäkettu kuittaa ja lähtee rannalle...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti