maanantai 31. lokakuuta 2016

Sosiaalinen media (osa 1) - vuokranantajan nousu (ja tuho?)

Sosiaalinen media puhututtaa. Monia ujostuttaa lähteä uusiin asioihin mukaan, itsekin tein ensimmäisen twitter tilini (blogilleni) vasta äskettäin. Vuokranantajalle ja asuntosijoittajalle SoMe on kuitenkin lähes loputon mahdollisuus.

Aina vain yhä enemmän sosiaalinen media vaikuttaa laajemmalti ja laajemmalti. Nyt myös asuntosijoittajat ja vuokranantajat alkavat valveutumaan enemmän sen tuomiin mahdollisuuksiin. Asuntojen ja vuokralaisten seulonta helpottuu kummasti. 

GoogleMaps on kätevä työkalu, voit "kävellä/ajaa" tuntemattomammankin kaupungin potentiaalisen kohteen naapuruston läpi liikahtamatta sohvaltasi. Voit myös tutustua kohteisiin kotisohvaltasi katsellen kuvia, videoesittelyitä ja lukemalla sähköpostiin liitteenä saatuja asiapapereita. Hoasilta juuri julkaistiin uusi kimppakämppä tinder- sovellus, toki enemmän vuokralaisille suunnattu, mutta kertoo sekin digitalisaation mahdollisuuksista. Samaa voisi toteuttaa vaikka vuokralaisille ja vuokranantajille? Miksei? Ja aika näyttää.

Hakuvahdit sekä asunnoista ja vuokralaisista automatisoituvat ja kohteiden löytäminen helpottuu. Itse saan uusista tietyn tyyppisistä kohteista tiedot sähköpostitse. Sama homma jos haen uusia vuokralaisia, tulee niistä vinkkejä faceen (Facebook), ilmoituksia potentiaalisista vuokralaisehdokkaista ja heidän hakemuksiaan sähköpostiin. En pidä näyttöä ja kerää tuhatta vuokralaishakijan lippulappua, vaan seulon jo etukäteen näytölle kutsuttavat hakijat ja pyydän tarvittaessa lisätietoja.

Vuokralaisten seulontakin helpottuu ja monipuolistuu sosiaalisen median ansiosta. Voin seuloa vuokralaisehdokkaita läpi netissä, mennä pintaa syvemmälle ja tutustua näiden sosiaalisen median julkisiin tietoihin, kuviin ja päivityksiin. Facebook tili tai Twitterin päivitykset ja kuvat voivat kertoa enemmän kuin tuhat sanaa. Joskus jopa enemmän kuin vuokranantajan raamatunomainen luottotietokysely (tämän tärkeyttä yhtään väheksymättä).

Mahdollisuuksia siis on. Entäpä sitten ne uhat? Kuten niin monet esim. julkisuuden henkilöt ja yritykset, niin myös vuokranantaja voi tuhota maineensa, bisneksensä ja raha-asiansa sosiaalisessa mediassa. Kannattaa olla tarkkana mitä julkistaa ja miten. Juuri hiljattain käväisi Facebookin kautta video vuokranantajan Youtubeen lataamasta videosta, jossa asunto oli melko läävä kunnossa (ilmeisesti vuokralaisen toimestako?). Kannattiko tätä kuitenkaan julkistaa vuokralaisen ja paikkakunnan kera? Vuokranantajan oma nimikin tuli selkeästi esiin. Edes minä en kehtaa moiseen linkkiä laittaa.

Netin tarjoama informaatiotulva on lähes rajaton, myös vuokranantajalle tai vuokranantajaksi haluavalle. Toki informaation etsinnässä ja sen suodattamisessa tulee käyttää järkeä. Kuin myös sinne syötettäessä tietoa, kuvia tai mitä nyt kulloinkin. Wikipedia ei ole aina se ainut totuus ja Jumalan sana, vaikka on tainnut saada jo hyväksytyn aseman myös tieteellisen tekstin lähteenä. Googleen kirjoittaessa täytyy tietää mitä etsii, miten, millä hakusanalla ja miten suodattaa tuloksia.

Kahvi porisemaan, älypuhelin käteen, tabletti viereen ja läppäri auki. On aika astua digitalisaation ihmeelliseen maailmaan. Onnea matkaan ja pidä hauskaa!

KKKK

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti