torstai 9. kesäkuuta 2022

Asuntosijoittaja on vain ihminen

Toisille riittää 3-4% tuotot, toiset hakevat lähempää 10%. Jotkut (ehkä useimmat) vivuttavat ja jotkut eivät. Toiset tekevät kauppaa laskin kädessä ja toiset tunteella. Ihmisiä olemme kaikki ja päivätkin välillä vaihtelee mielialan mukana. Sijoittamalla haetaan tuottoja riskinotolle, aivan samoin asuntosijoittamisessa. Siinä kuitenkin ollaan enemmän tekemisissä ihmisten kanssa, joten inhimillisyyttä ei sovi unohtaa lukujen tai asuntojen varjoon.

Asunto on osa palvelua ja vuokralaiset ovat ihmisiä siinä missä vuokranantajatkin. Vuokralaisilla on omat maksuvelvollisuudet mutta ei koskaan sovi unohtaa, että samoin on vuokranantajalla. Vuokralaisen maksuvaikeudet yleensä kertovat ehkä isommasta maksukykyongelmasta. Vuokranantajilla saattaa olla parempi mahdollisuus joustaa, mutta ei sekään loputtomiin onnistu. Onneksi asuminen on melko harvinainen asia josta maksujen osalta tingittäisiin, sama pätee velkoihin. Suomalaiset ovat säntillistä kansaa. 


Olen aiemmin kirjoitellut asuntosijoittajan työstä (mm. TÄÄLLÄ) ja arjesta (TÄÄLLÄ). Asuntosijoittaminen ja siihen väkisin kytkeytyvä vuokranantajuus on aika monipuolinen laji. Osaamista ja mielenkiintoa tarvitaan useaan suuntaan. Voisi ajatella että itsekkään parasiitin sijaan asuntosijoittaja on varsinainen hyväntekijä tai suorastaan superihminen.

Asuntosijoittamiseen, asuntoihin ja asumiseen liittyy vahvasti inhimillisyys. Asuntosijoittaja ei voi olla tyypillisesti kuvattu tunteeton robotti vain laskin kädessä exeliä tuijottaen. Tunteet on osattava ottaa huomioon, mutta tietyissä tilanteissa oma tunteikkuus tai tunteettomuus on hyvä tiedostaa, sillä sillä on merkitystä.


Superillisuus (englannin superiority) syntyy kuitenkin asumisen palvelun tarjonnasta. Onhan se nyt vaan hienoa, että pystyy tarjoamaan muille kodin. Asunto voi olla minun, mutta samalla se on jonkun koti. Omaisuuteni on pyhää, joten en katso läpi sormien jos sitä joku kaltoin kohtelee. Koti on kuitenkin aivan nextillä levelillä. Aivan superia on myös tehokas ongelmanratkaisu. Ei vuokralaistakaan saa kaltoin kohdella ja ongelmiin voidaan pohtia yhdessä ratkaisut. Ongelmat ovat osa asuntosijoittamisen ja vuokranantajuuden ydintä, jo aina asunnon hankinnasta alkaen. Kun vuokranantaja ratkoo vuokralaistensa ongelmia pitää tämä samalla omaisuudestaan huolta. Se on siis varsinainen win-win-win tilanne. Nopea ja tehokas viestintä ja ongelmanratkaisu tekee paljon. Sama toimii kaupankäynnissä, ne eurot ovat vain osa siitä neuvottelusta.


Ihmisten kanssa on hyvä olla ihminen. Keskusteluyhteys, vuorovaikuttaminen, ongelmien tunnistaminen, ratkaisukeskeisyys ja inhimillisyys ovat tärkeitä. Exelit ja laskimet ovat vain kaiken näiden tukena. 


Asuntosijoittaja ja vuokranantaja voi olla vaikka ja mitä, mutta ainakin ihmisiä tässä ollaan. Ja yhä ihmisten kanssa tekemisissä. Joten hymyä, aurinkokin taitaa paistaa.


Kesäkettu kuittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti